donderdag 26 november 2009

dakje stormvast

Tijdens mijn laatste paar ritten waaide en regende het flink. Net als bij mijn vorige velomobiel (giraffe-Quest) is de standaard klittenband bevestiging van het versatile-dakje onvoldoende om een flinke windvlaag te weerstaan. De fabrikant van die dakjes zou toch eens moeten luisteren naar alle velomobilisten die hun dakje met extra klittenband/drukknopen/lussen etc aan het verstevigen zijn. Standaard af-fabriek zit er aan weerskanten een smal lusje klittenband. Volstrekt onvoldoende. Een leuk klusje voor een regenachtige woensdagochtend dus. Gelukkig is het heel simpel om zonder extra klittenband toch een stormvaste verbinding te maken.
De lussen moeten op 2 plekken doorgeknipt worden zodat je één lange strook krijgt:


Vervolgens heb ik 1 deel vastgenaaid aan het dakje richting het midden. Het buitenste flapje moet een flapje blijven. Het klittenband op de bult moet natuurlijk vervangen worden door een veel langer stuk. Het dakje zit nu zó vast dat ik de Strada via het dakje omver kan trekken.


Het zit ook zo vast dat ik zittend in de strada het dakje niet meer los kan duwen zoals vroeger. Die zij-flappen moeten eerst los. Daarom heb ik een klein stukje klittenband aan het uiteinde van de flap vastgenaaid zodat ik het flapje als een lus weer kan terugvouwen. Bij weinig wind geeft dit meer dan voldoende "kleefkracht" :

Woensdagmiddag en vandaag heb ik het dakje uitgeprobeerd. Vooral vandaag was er veel wind en (gelukkig) ook veel regen. Het dakje geeft in de stormstand geen krimp meer. Zit muurvast. Een prettig idee. Als fysiotherapeut in de eerste lijn moet ik veel bij mensen aan huis werken en rijd ik van huis naar huis. Prettig dus om iedere keer droog in en uit te stappen. Verder vind ik ook dat ik een voorbeeldfunctie heb: er moet meer bewogen worden. Dat hoeft helemaal niet met dure fitness-apparaten maar kan ook prima (of zelfs beter nog) met een fiets. En met mijn velomobiel dus ook nog droog ;-)

9 opmerkingen:

Theo Z zei

Dat ziet er effectief uit!
Vreemd dat de fabrikant dit nog niet ontdekt heeft.

Dank!

Theo

Peter Kindt zei

Ja, mooie simpele oplossing! Vandaag vloog mijn dakje er weer af, dus ik moet ook echt iets gaan doen... De regen was erg naar toen ik mijn dakje in de Versatile opgeborgen had, ronduit pijnlijk.

gr. Peter

Quemo zei

Ziet er mooi uit.... echter.... been there, done that. Nee, dat is niet afdoende zo is me gebleken. Ik heb daarom, net als Mangorijder Reinier, met elastieken en een haak de boel opgelost. De elastieken zitten vast waar jij de klittenbandjes hebt. De andere uiteindes van de elastieken zitten aan elkaar genaaid met daaraan een kunststof haak. Die haak ik onder de rand van het instapgat vast. Zelfs dat wil nog wel eens het dakje omhoog wippen maar hij blijft op z'n plek en hij blijft vast en wipt dus ook weer terug.

Zie http://velomobielfan.blogspot.com/2009/03/extra-bevestiging-dakje-klaar.html

simply red zei

Hoi Quemo,

Dan zal de constructie toch wat anders zijn geweest dan bij mij. Als ik de flapjes onder het dakje vastzet en aandruk (zoals op de foto) gebeurt er zelfs bij de windvlagen van de afgelopen dagen niks meer. En die waren flink kan ik je zeggen. Maar een prettig idee dat onze dakjes wel stevig vast zitten ;-)

Quemo zei

De constructie was origineel totaal anders. Die flapjes zaten er bij de eerste dakjes helemaal niet aan. Dat was ronduit flut te noemen omdat het dakje bij een beetje wind al los waaide.
Ik heb toen zelf extra flapjes eraan genaaid:
http://versatile021.blogspot.com/2007/01/dakje-beter-windbestendig-maken.html

Maar helaas, ook dat was nog niet voldoende.
Uiteindelijk ben ik bij de Versatile geëindigd met ook nog eens van dat supersterke 'paddestoeltjesklittenband' tussen dakje en rolbeugel (bovenop de rolbeugel). Dat is nooit meer losgeraakt.
Misschien dat jij nog niet dezelfde wind gehad hebt, misschien dat bij jou de constructie toch net iets anders is dan ik het eerst ahd, misschien dat de vorm van de rolbeugel hier een rol speelt (die van de Strada is vrij breed), misschien de vorm/stroomlijn van de fiets.... zeg het maar.

Hoe dan ook, ik hoop dat je dakje netjes vast blijft zitten. Het is niet echt prettig om met één hand aan het dakje te moeten fietsen tijdens harde wind.

simply red zei

Hoi Quemo,

Gaattie los....dan ga ik jouw systeem met haakjes zeker gebruiken. Mijn kinderen vragen trouwens of jij met de oliebollentocht meedoet. Ze willen jouw Quest graag zien bij de Dom in Utrecht! Tot dan hoop ik,

Groet,

Simply Red

Quemo zei

Had ik wel in de planning :)

Theo Z zei

Na het weer eens 'heen en weer' vliegen van het dakje, heb ik dit toch maar eens beter bekeken.
Tja, als je (ik) het klittenband zo slordig plaats, dan vraag je er om!
Ik heb het, standaard, klittenband nu zorgvuldiger geplaatst, en dat kan met een Sunrider ;-) (hoe je dat , zittend in de velomobiel, makkelijk voor mekaar krijgt in een Quest / Mango / Strada?).

Nu tilt de wind de klep van de Sunrider een beetje op, en dat zonder commentaar (losscheur geluiden) van het dakje. Ik becommentarieer dit, in de winter, als: Brrr!
Je kan dus niet alles (in een keer) hebben.

Theo

Motoroka zei

Hallo Allemaal,

Zie op mijn blog hoe ik het opgelost heb, echt storm vast.

http://motoroka.blogspot.com/2010/01/bevestinging-van-het-versatiledakje.html

Hoop dat jullie hier iets mee kunnen.
Groet Ron