maandag 5 april 2010

Retourtje Dronten







De dag voor Kerst naar Velomobiel.nl, dan ook maar de dag voor Pasen naar Dronten. De voorspelling voor deze zaterdag was weer heel slecht. Het zou volgens buienradar eigenlijk de hele dag regenen, met kans op hagel en af en toe een donderslag. Vrijdagavond laat besloot ik toch maar om mee te gaan met Herman. Het is afzien natuurlijk, maar zo'n dag is te leuk om over te slaan. De krenten in de pap zal ik maar zeggen. Vrijdagavond overigens op bezoek bij vrienden met wie we één passie delen: "wijn". Er gingen 3 flessen door, dus ik was zaterdagochtend om half 6 niet heel makkelijk wakker te krijgen.Nog niet geheel nuchter van start gegaan, maar gelukkig windkracht 5 in de rug en het zou tot 12 uur droog blijven. Rustig de alcohol uit mijn bloed peddelen dus... De heenweg geen druppel water uit de hemel te verwachten...en dat gebeurde ook niet !
Foto: pont Beusichem

Route:

Doorn - Amersfoort - Nijkerk westelijk voorbij, via de Palestinaweg - Brug - Biddinghuizen - Dronten. 96 KM.






Om half 7 vertrokken vanuit Geldermalsen en om iets voor 11 uur kwamen we aan in Dronten. Prima rit, weinig of geen oponthoud. Een lekker bakkie koffie in wegrestaurant Amersfoort was de enige reden voor een wat langere pauze.
Bij velomobiel moesten er veel kleine dingen gebeuren; een oogje aan de staart om mijn dakje aan te bevestigen als ik hem omgedraait over de bult meeneem, opvulblokjes om mijn reservewiel klem te zetten, reserve-buitenband 40-559 marathon racer, biba's. Maar het belangrijkste is dat mijn wielen niet meer naar rechts trekken. Ymte constateerde dat mijn re-voorwiel een paar mm meer naar voren stond tov het linker. Het kopje op de lange stang vóór 3 slagen uitdraaien en de wielen stonden gelijk. Snel een proefritje en gelukkig; ik kan weer met losse handen rijden (niet te lang ;-) ). Om precies 12 uur nog even een foto gemaakt van waarschijnlijk de snelste Quest. We hebben het bieden gevolgd, 6000 euro voor de mooie fiets van Wim Schermer. Herman liet een 57 tands voorblad monteren. Iets waar ik niet aan moet denken, maar hij fietst er lekker mee. Rond 1 uur weer vertrokken. Buienradar had het weer goed voorspeld: het regende flink nu. Tegen de wind in naar Harderwijk. We wilden nu eens via Voorthuizen, Putten, Barneveld naar Amerongen. Iets korter en meer beschutting. Deze route beviel niet erg. Steeds door drukke winkelgebieden, stoppen en optrekken dus. En net zoals een paar jaar geleden weer verschillende wegomleggingen. We kwamen er wel uit, maar het houdt erg op. Vlak voor Barneveld begon het enorm te hagelen. Doorfietsen was geen optie. Ik zette de fiets op de rem, kroop in de cabine en sloot met de deksel het gat volledig af. Het zal wel geen gezicht geweest zijn, maar zo bleef ik nog een beetje droog. Ik wilde deze keer eens zonder dak rijden. Het waren nml allemaal buien. Een dak is goed voor een langere regenperiode. Bij korte buien is het handiger om een pet op te zetten en die vast te zetten met een zweetband. Dat lukte eigenlijk wel aardig, mijn pet waaide niet af terwijl de wind er aardig aan trok. Voorbij Barneveld een lekkere bak soep met een biertje. De zon kwam er daarna door en de wereld zag er ineens heel anders uit. Het laatste stuk raffelde we af in 2 uur. Eindelijk weer eens snelheden achter in de 30 (met tegenwind). De beklimming van de Amerongse Berg was kaassie voor de Strada. Daar voelt hij zich thuis. Geen gekke dingen meer en moe maar voldaan liet ik om kwart over 7 het bad vollopen.

Geen opmerkingen: