zaterdag 1 mei 2010

Eerste indruk durano







Vandaag kwamen de juiste durano's binnen: 28-406 draad. Altijd leuk om weer eens wat nieuws uit te testen. De durano heeft een race-guard antilekbescherming. Hij is erg makkelijk om te leggen. Een schwalbe binnenband met hollands ventiel lukt niet: 28-406 is een echte racemaat en dus wordt de biba alleen met een frans ventiel geleverd. Opvulstukjes in de ventielgaten dus. Vergeleken met de PM 47 gaat er maar bar weinig lucht in. Met een paar slagen zit je zo op de 8 bar. Ik zet ze op de door Ymte geadviseerde druk: 8,5 bar. Ik popel om te gaan fietsen, maar het giet buiten. Een paar uurtjes wachten dus. Om 4 uur is het droog en kan ik weg. Het sturen gaat nu erg licht en ik heb een hele korte draaicirkel. Best handig met keren en zo. Ik rijd naar mijn favoriete fietspad waar ik meestal makkelijk de 50 haal. Wind in de rug en gas geven....47 haal ik. Valt dus een beetje tegen. Maar het wegdek is nat, misschien is dat de oorzaak. Overigens meet ik nu de snelheid met mijn GPS want de wielomtrek is met de durano veel minder geworden. De teller geeft nu 1 a 2 km te veel aan. Op het grovere asfalt rijdt deze band niet zo lekker als de PM voel ik. Hij is natuurlijk ook wel stukken smaller. Thuis besluit ik om een testje te doen. Ik heb nog een reservewiel over waar een PM 47 op zit. Naast mijn huis is een aardig steile verkeersdrempel. Strada erop en uitrollen maar: 150 meter. Daarna wissel ik 1 durano-wiel voor het reservewiel met de PM en haal 500 gram (gewichtsverschil) uit de strada. Ik rol 3 meter verder. De Pm staat op ruim 6 bar. Ik doe de testen 2 keer en iedere keer rolt de PM een meter of 3 verder. Daarna pomp ik de durano's nog maar eens op naar 10 bar. Dat gaat heel makkelijk en levert volgens Ymte geen gevaar voor de velg. Dit is wel de max. druk voor deze band. De duranowand kan ik met enige moeite nog steeds een beetje indrukken en dat had ik niet verwacht. Weer doe ik de testen en nu kom ik met beide banden even ver. Ik ga morgen maar eens een tocht maken met de durano's op 10 bar. Kijken of er nog enig comfort is. Maar de kans is groot dat er volgende week weer Perfect Moirees om mijn voorwielen zitten.

5 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Paul,
Jouw ervaringen komen precies overeen met mijn eerdere tests. De Durano/Stelvio is op 8.5 bar fractioneel langzamer dan de PM47. Op 10 bar evenwel is de Durano/Stelvio wel sneller. Kijk nog maar eens op:
http://wimschermer.blogspot.com/2008/10/nieuwe-banden-test-new-tire-review.html
Hoe slechter het wegdek hoe eerder de PM wint. Op glad asfalt en hoge druk is er - tot nu toe - geen snellere band.
Groeten,
Wim

simply red zei

Hoi Wim,

Leuk als alles een beetje klopt. Het is spartaans rijden met die tuinslangen. Echte racebanden zijn het, voor op circuitasfalt. Ik ga gauw weer over op breed en dik (en hard opgepompt ;))


Groet,

Paul.

Mick zei

Hum, dat ziet er wat sombertjes uit vd door mij bestelde Durano 28-451...Ik vind comfort belangrijker. Toen ze 'm eindelijk hadden en ik de naam "Durano" hoorde...

simply red zei

Hoi Mick,

Misschien valt het op een trike wel mee hoor. Een trillende strada geeft echter heel veel herrie. En mijn telefoon blijft ineens niet meer aan zijn klitteband hangen..

Groet,

Paul.

Mick zei

Een dunne (alleen veel hardere)zwarte tuinslang idd die je er moet omleggen...
Maar zo lang mogelijk de (gratis gekregen) Vredestein 'Paragon' eromheen houden. Al mag die maar 3,7 bar hebben volgens opschrift.
Dit is een 37-451.