zondag 13 november 2011

Bevrijdend ritje





































Beter een laat berichtje dan helemaal niet. Het is alweer een paar zaterdagen geleden dat ik met Herman samen een tochtje heb gereden. Allebei waren we nog nooit in het Bevrijdingsmuseum in Groesbeek geweest. Een mooi excuus voor een lekkere rit naar de heuvelachtige grensstreek. Het was een graad of 16, eigenlijk net even te warm voor de racekap, maar Herman had mijn kap nog niet gezien dus de kap ging op de fiets. Om 9 uur vertrokken richting Tiel en op zoek naar een koffietent. Dat valt voor tiennen op zaterdag dus echt niet mee. Pas in Nijmegen zou het kunnen, maar dan konden we net zo goed even de Duitse grens over steken en in Kranenburg een konditorei op zoeken. Na een stevige apfelstrudel en 2 bakken koffie klommen we verder naar Groesbeek. Het museum was erg indrukwekkend vond ik. Een aanrader voor iedereen die van de huidige vrijheid geniet. Zo vanzelfsprekend is het niet. Rond Groesbeek is erg hard gevochten om de Waalse brug bij Nijmegen in handen te krijgen. En te houden. Bij "stem op Mussert" moet ik denken aan de angst die er nu heerst bij sommigen in Nederland.
En één van de redenen voor Duisland om een oorlog te beginnen was: een Beurskrach waardoor aandelen niks meer waard waren. Opletten dus, alhoewel het zo'n vaart niet meer zal lopen denk en hoop ik. Terug naar huis voelde ik toch dat we wind tegen hadden gehad op de heenweg. We reden nu constant boven de 40 en raceden over de Waalse dijken naar huis. Vlak voor Tiel nog een stop voor de traditionele Tripel...alleen, die hadden ze niet. Voor mij 2 dubbels dan maar en gewoon bier voor Herman. Schitterende rit met schitterend weer. Ca 150 km gereden.


Nog 1 opmerking: In Kranenburg zijn we even van het fietspad afgeschoten de rijbaan op en daar was het asfalt zo mooi dat ik de 62 aantikte. De weg was daar vlak, maar er ging een kleine afdaling aan vooraf dus ik tel hem maar niet. Let ook even op de vouwfiets uit 1942...


Geen opmerkingen: