donderdag 2 februari 2012

Stradastaart











De stompe brede staart van de Strada blijft me bezighouden. Dat ding werkt als een remparachute, daar hoef ik geen test met draadjes wol voor te doen. Met een stukje schuimrubber heb ik al eens wat geprobeerd maar dat was toch niet effectief genoeg.

Na wat passen en meten met een oud dun stuk Lexan blijkt er wat aardigs te maken te zijn.

Het voordeel van Lexan is dat het transparant is, dus de achterlamp met de brede reflectiestrook blijft goed zichtbaar. Bij een bouwmarkt wat stevig transparant tape gescoord en plakken maar. De staart volgt goed de lastige vorm het uiteinde van de strada.

Vandaag een tocht van 80 km met veel wind, maar de staart blijft onwrikbaar op zijn plekkie.

Hopelijk een blijvertje, deze stradaart.

14 opmerkingen:

Mick zei

Mijn kat is nu bijna 10 jaar oud en zit af en toe nog steeds achter z'n eigen staart aan! :-)
Mvg Mick

L@R3NZ zei

Hi simply red,

ik heb dezelfde ergenis bij mijn mango, die volgens mij stukken harder kan als de negatieve invloeden van de wielkasten en de staart tot een minimum kunnen worden ge-elimineerd.
Ik heb goede hoop op de verdere ontwikkelingen van Wim Schermer, met de Vortex generators voor de staart en een aangepaste tochtstrip voor de voetengaten en de wielkasten. Vind ik ietwat eleganter dan zo,n aanplak staart. Verder kunnen eenvoudige scherpe stripjes aan de stompe staart al veel doen.

gr. lorenz

simply red zei

Hi Lorenz,

Die stripjes snap ik niet. Achter de stripjes zullen ook weer wervelingen onstaan. Ik neem aan dat bijv boten, vrachtwagens etc dat soort maatregelen al lang genomen hebben zouden hebben als het zou helpen. Ook een vis heeft geen stripjes maar een mooie staartvin. Vroeger reed ik met een M5 Low Racer, eerst zonder tailbag(scherpe staart met bagagevak), later met. Ik kan je zeggen: het verschil is ongekend.

Groet, Paul

Wim zei

Hoi Paul,

Ziet er goed uit voor een middagje knutselen met beperkte materialen.

Het is eigenlijk heel simpel: achter een punt gaat de wind minder wervelen, dan achter een plat vlak.

Nu is het een punt.

Wim

L@R3NZ zei

Hoi Paul,

ik rij ook nog met een M5LR met tailbag, en weet inderdaad dat het een groot verschil is.
heb je al resutaten met de staart op je strada?

dat met die strips heb ik gezien in het volgende filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=OIIGPLlFsHM

verder zie je ook bij de test van Wim Schermer en Jan Reus, dat zo'n strip die in principe de stroomlijn verlengt minder zog oplevert.

ik moet ook bekennen dat ik er nog geen ervaring mee heb.

heb je ook al eens experimenten gedaan met een slimme oplossing voor de wielkasten ?

gr. lorenz

Wim Schermer zei

Hi Paul,
Dit zal zeker helpen. Je kunt dit met een paar wollen draadjes simpel controleren.
Waarom heb je de onderkant niet gelijk gemaakt met de romp? Nu zit daar een verspringing die het effect deels weer teniet doen.
Groeten,
Wim

Mick zei

Ik onderschrijf je mening Paul. Een spoiler aan een racewagen bijvoorbeeld zorgt voor meer druk op de achterwielen maar verhoogt de luchtweerstand. Een vortex generator verkort de benodigde opstijgbaan maar verhoogt daarmee het kerosineverbruik lijkt me.
Mvg Mick

L@R3NZ zei

hi Mick,

je slaat de spijker op de kop....een klein nadeel heeft een groot voordeel.
Zo ook het mini-vizier, inmiddels door de hele velomobielen caravan in gebruik, verhoogt licht de luchtweerstand door de ietwat schuine stand, maar elimineert de enorme (!) verliezen in het instapgat. Als je weet waar de luchtstroom gaat, en je kunt het beinvloeden door bijv deze VG's of kleine spoilers, kun je er hele slimme dingen mee doen. (zo werkt de electronica overigens ook . . . )
Ben benieuwd naar de eerste testjes die Wim gaat uitvoeren.
lorenz

simply red zei

Wim,
Daar heb je wel een punt.
En andere Wim, je hebt helemaal gelijk maar mijn schaar schoot uit. Kleinigheidje ;-)
Ik zal de staart aan de onderkant nog wat opvullen.

Groeten,

Paul

Mick zei

@Lorenz,
Ik wil wel in discussie maar niet ten koste van een anders weblog. Het ging namelijk over een staartpunt, niet over een instapgat.
Helaas kan ik geen E-mailadres achterhalen,noch een achternaam trouwens...
Mvg Mick Leemans

Quemo zei

@Paul:

Je kan natuurlijk ook een Quest nemen. Dan heb je direct de wielkasten en de staart aangepakt!

;-)

simply red zei

Tja Quemo,

Dat kan ik natuurlijk ook doen. Maar dan een quest met open wielkasten graag .. !

Groet, Paul

dirkske zei

+1

Quezzzt zei

Heb je ooit getest of de staart iets deed ? Ik zag dat je in 2009 helling rolproeven hebt gedaan, iets wat ik ook doe bij gebrek aan SRM meters en dergelijk. Mijn kartonnen staart - iets anders van vorm - leek de Strada zelfs heel licht af te remmen. Ik heb geen idee waarom. Ymte gelooft ook niet dat er veel mee is te winnen.